Ayurvedisch koken met Nederlandse seizoensgroenten

Ayurveda-koken-seizoenAyurveda heeft het gebruik van seizoensgroenten hoog in het vaandel staan.

Allereerst omdat groenten die verbouwd zijn in het seizoen én in de streek waarin je het eet het gemakkelijkst te verteren zijn. En aangezien de spijsvertering zo belangrijk is in Ayurveda zijn seizoensgroenten dat ook. Ondanks dat ik dit al jaren in boeken lees, hoor ik vaak dat het eenvoudigweg té saai is om alleen maar groenten uit het seizoen te eten. En dan vooral in de winter, want dan zou je echt alleen maar kolen en bieten kunnen eten.

Ik besluit om de proef op de som te nemen en een jaar lang alleen maar Nederlandse groenten te kopen. Gewoon, om te kijken of dit überhaupt kan. Ik vraag me af of ik verveeld ga raken en in de wintermaanden moet overleven op witte kool en knolselderij.

Nu, ruim een jaar later, heb ik vele lessen geleerd. De eerste belangrijke is dat het kán – en zonder ook maar een moment verveeld te zijn geweest! Het hele jaar door alleen maar in Nederland geteelde groenten eten is een geweldige reis door de seizoenen geworden! En heb ik geleerd dat deze groenten heel lekker zijn, dat ik gevariëerder ben gaan eten, om met al die wintergroenten verrukkelijke gerechten te maken. Ik merkte ook dat ik zo blij word van die allereerste courgette en broccoli, dat ik zo geniet van de biologische markt iedere vrijdagochtend én dat het ook nog goed is voor mijn portemonnee.

Ik zie dat er zich iets permanent heeft veranderd in de manier waarop ik nu naar eten kijk; waar ik eerder vooruit bedacht waar ik zin in had, en het vervolgens ging kopen en koken, kijk ik nu naar wat moeder aarde te geven heeft om daar vervolgens een maaltijd mee bereiden. Deze nieuwe zienswijze pas ik ook toe bij de kookworkshops die ik geef. Want dáár draait het wat mij betreft in Ayurveda om – hoe kunnen we die ayurvedische principes nu, in ons moderne leven, én in het Westen toepasbaar maken.

Liese van Dam
Docent voedingsleer aan de AAS

2 gedachten over “Ayurvedisch koken met Nederlandse seizoensgroenten

  1. Ja precies.. en je hebt kool én kool, nietwaar.
    Heb hier in de tuin bijv. boerenkool, rode kool, bloemkool, broccoli en spruitkool.
    Heb andere jaren ook spitskool gehad. En wees nu eerlijk… dat zijn toch allemaal verschillende smaken, die je op hele andere wijzen klaar maakt?

  2. wat een leuk experiment Liese! Door mijn volkstuin leef ik ook veel meer met de groenten en het fruit van het seizoen. Alles dat je weer “voor het eerst” eet is een feestje. En een enkele keer iets van ver weg eten maakt het veel specialer en daardoor lekkerder. Nu ben ik al benieuwd naar de nieuwe oogst Hollandse appels🙂

Geef een reactie

