11 tips voor een goed anti-kapha dieet

eten volgens de dosha's

eten volgens de dosha’s

Bij een anti-kapha dieet is het belangrijk de volgende richtlijnen goed in het oog te houden:

  • Geef de voorkeur aan warme, lichte en pittige voeding.
  • Geef de voorkeur aan voeding met de smaken scherp, bitter en wrang, Reduceer de smaken zoet, zout en zuur.
  • Vermijd het gebruik van vetten en oliën.
  • Zorg voor de inname van een aantal ‘goede vetten’, zoals bijvoorbeeld lijnzaadolie, hennepolie, e.d. Dat is belangrijk voor het reguleren van cholesterol.
  • Drink dagelijks een matige hoeveelheid gekookt water; kook het water met agni-verhogende specerijen en kruiden, bijvoorbeeld gember.
  • Maak rijkelijk gebruik van kruiden en specerijen in het eten.
  • Eet droge granen of graanproducten. Vermijd gegiste graanproducten zoals brood.
  • Het droog roosteren van voeding (granen, zaden) is een goede manier van voeding bereiden voor kapha typen.
  • Reduceer het gebruik van melkproducten, zoetigheden, rood vlees, zout en alcohol tot het absolute minimum.
  • Vermijd low-fat producten, aangezien die teveel bewerkt zijn en vaak veel suiker bevatten.
  • Salades en rauwe groenten zijn – met mate – oké

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: